چه زغالی برای سماور زغالی خوبه؟
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی

 

بر خلاف تصور عموم، فرآیند روشنایی و استفاده از سماور زغالی بسیار ساده است. در ابتدا باید زغال سنگ را از قبل آماده کنید. بله می توانید در همان محل سماور زغال را روشن کنید. پس از این مرحله آب جوشانده می شود. اما برای باز کردن سماور زغالی می توان از سه روش زیر استفاده کرد:

1- به کمک شعله اجاق گاز: با این روش که ساده ترین روش استفاده از سماور زغالی است، کافی است مکعب آن را جدا کرده و روی آتش گاز، پیک نیک و ... قرار دهید. با روشن کردن زغال می توان آن را به پایه متصل کرد بهتر است بعد از این مرحله مقدار زغال را افزایش دهید.

با کمک یک آتش نشان 2: در این روش می توانید از یک آتش نشان کمک بخواهید. برای این کار، زغال سنگ را در چاله آتش قرار می دهند و آتش را می ریزند. در نهایت می توان سماور را بر این اساس روشن کرد.

3- زغال را از قبل آماده کنید: طبق این روش زغال از قبل آماده شده و از درب سماور به آتشدان می رسد.

البته کار با سماورزغالیدستساز راحت تر است و خوب است بدانید که می توان به جای زغال از چوب خشک استفاده کرد.

زغال مورد استفاده در سماور

اگر از هیزم و چوب برای روشن کردن سماور هیزمی استفاده نمی کنید، گزینه زغال رو هم در اختیار دارید. می توانید دقیقا همون زغال هایی که برای پخت کباب در منقل استفاده می کنید رو در این سماور هم بکار ببرید. بهتره زغال این ویژگی ها رو داشته باشه:

  • فاقد رطوبت باشه
  • تکه ها خیلی بزرگ نباشن
  • بتونه شعله رو در طولانی مدت حفظ کنه
  • دود نداشته باشه و قبلا استفاده نشده باشه

زغال سماور ذغالی باید چه ویژگی های داشته باشد

کیفیت ذغال مصرفی نیز می تواند بر کارایی این سماور اثرگذار باشد. اگرچه در کار با سماور ذغالی می توان از ذغال های معمول (ذغال کباب و اسپند) استفاده کرد. اما بهتر است ذغال مصرفی ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • بتواند شعله را برای مدت طولانی نگه دارد.
  • فشرده باشد تا ریزدانه‌ها و خاک‌ اره فشرده ای تولید کند.
  • دود تولید نکند.

هنگام استفاده از سماور زغالی باید به این نکته دقت داشت که فضای آتشدان محدود است. پس بهتر است ذغال ها تا جای ممکن خرد شوند. از طرف دیگر نباید از ذغال های عطری استفاده کرد زیرا این ذغال ها کیفیت آب و چای سماور را پایین می آورند.

بدون شک با استفاده از این سماور می توانید یک چای متفاوت را تجربه کرده و در طبیعت گردی از آن استفاده کنید. بنابراین توصیه می شود که با خرید و استفاده از این سماور علاوه بر لذت بردن از یک چای خوش عطر، از یک فضای نوستالژی نیز لذت ببرید.

همچنین می توانید از این سماور به عنوان یک وسیله دکوری و تزئینی نیز استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، به سایت یکی از تولیدکنندگان این محصول نوستالژیک طبیعت گردی، یعنی سایت لاوا مارکت وارد شوید.

روش های روشن کردن سماور زغالی

طریقه روشن کردن و استفاده از سماور زغالی بر خلاف باور عمومی بسیار آسان است. در ابتدا لازم است که کمی ذغال از قبل آماده شده باشد. البته می توان زغال ها را در همان آتشدان سماور روشن کرد. بعد از این مرحله آب به جوش می آید. اما برای روشن کردن سماور ذغالی می توان از سه روش زیر استفاده کرد:

 

  1. با کمک شعله اجاق گاز: در این روش، که آسانترین شیوه استفاده از سماور ذغالی است، کافیست کعب آن جدا و بر روی شعله گاز، پیک نیک و … قرار گیرد. بعد از روشن شدن ذغال ها می توان آن را به پایه متصل کرد. بهتر است بعد از این مرحله به تعداد ذغال ها افزوده شود.

 

  1. با کمک آتش زنه: در این روش می توان از آتش زنه کمک گرفت. بدین منظور ذغال ها در آتشدان قرار داده و بر روی آن آتش زنه ریخته می شود. در نهایت با کمک کبریت می توان سماور را روشن کرد.
  2. آماده کردن ذغال از قبل: در این روش ذغال ها از قبل آماده و از طریق در سماور به آتشدان منتقل می شوند.

البته بهتر است بدانید که کار با سماور زغالی طبیعت گردی راحت تر بوده و می توانید از چوب های خشک شده با ذغال استفاده کنید.

استفاده از دودکش کمکی

وظیفه دودکش کمکی این است که زمان به جوش آمدن سماورهای زغالی را به نصف می‌رساند. در واقع این دودکش باعث اکسیژن رسانی بهتر به زغال‌ها شده و در نتیجه حرارت را افزایش می‌دهد که منجر به جوش آمدن زودتر آب سماور می‌شود. این دودکش‌ها در دو جنس برنجی و گالوانیزه شده تولید می‌شوند.

سخن پایانی

این مطلب شامل مواردی جهت راهنمای استفاده از سماور زغالی بود. رعایت این نکات بخصوص برای افرادی که اولین بار است از یک سماور زغالی استفاده می‌کنند باعث می‌شود بتوانند بدون هیچگونه نگرانی در رابطه با طریقه استفاده از سماور، چایی خوش طعم داشته باشند.

ساخت غیراصولی سماور باعث می‌شود افراد در استفاده از آن‌ها با مشکلات بسیاری روبرو شوند که یکی از رایج‌ترین این مشکلات دیر به جوش آمدن آب سماور است. سماورهای زغالی اعیان مس در کنار کیفیت بالای قطعات، با توجه به آخرین استانداردهای سماور سازی ساخته می‌شوند که این امر باعث می‌شود شما سماوری مطابق با اصول و بدون هیچگونه مشکل داشته باشید.

 





:: بازدید از این مطلب : 767
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 16 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: